Activitats Didàctiques


Activitat 1: Entenem la nostra ciutat!

Objectiu: 

Situar diferents indrets de Figueres en l'actualitat a partir de fotografies i entendre els canvis que s'han produït per així comprendre la seva realitat actual. 

Amb els nens i nenes de cicle superior farem una ruta per Figueres, dividirem el gran grup en dos per tal de fer dos equips i cadascun d’aquests farà una ruta diferent per la ciutat.
Primerament ensenyarem a cadascun dels grups diferents fotos antigues de Figueres, els infants hauran de començar a esbrinar de quin lloc de la seva ciutat es tracta i consensuar en quin moment de la ruta s’hauran de parar per tal d’observar amb més deteniment l’indret de la foto però a l’actualitat.

Fotografies de la Ruta Grup 1: 










Fotografies de la Ruta Grup 2: 









Un cop sortim de l’escola i comencem a fer la ruta els infants hauran de parar en aquells punts de la ciutat d’on creien que era la fotografia antiga i fer una nova fotografia des de la mateixa perspectiva que l’antiga, a més aquesta nova foto haurà d’incloure la imatge antiga (posar un exemple)

Amb la tablet amb gps que cada equip portarà hauran de pujar aquesta imatge a l’eduloc, amb cada imatge hauran de trobar les diferències fonamentals que veuen entre els dos moments històrics (el de la imatge i l’actual) i reflexionar per quins motius creuen que la zona ha canviat. Aquesta reflexió l’hauran d’incloure com a informació a l’eduloc.

Un cop tornin a l’escola cada equip li ensenyarà la ruta que han fet a l’altre a partir de l’eduloc, i es farà una exposició oral projectant les diferents imatges que han realitzat. Per cada imatge que es projecti una parella d’infants haurà d’exposar la reflexió que han consensuat i demanar a l’altre grup si poden afegir més informació.


Avaluació: 


Criteris d’Avaluació
Molt Bé
Regular
Malament
Relacionar les fotografies amb els indrets on es troben actualment
Els infants relacionen la majoria de les fotografies antigues amb els indrets actuals.
Els infants relacionen algunes de les fotografies antigues amb els indrets actuals
Els infants accepten que es puguin dur a terme canvis en el seu entorn, però no els identifiquen.
Els infants no relacionen les imatges antigues amb els indrets actuals perquè no accepten el canvi.
Analitzar el procés de canvi
Els infants argumenten i raonen les causes dels canvis que s’han produït i també entenen els arguments del companys
Els infants argumenten les causes dels canvis produïts i intenta convèncer de les seves opinions als altres.
Els infants veuen els canvis però no identifiquen les causes
Els infants no veuen els canvis que s’han produït
Utilitzar correctament el programa Eduloc per tal de suggerir un recorregut educatiu de Figueres
Els infants utilitzen l’Eduloc correctament i veuen les utilitats educatives d’aquest programa
Els infants utilitzen l’Eduloc correctament
Els infants participen en la tasca però no utilitzen correctament l’Eduloc
Els infants no participen en la tasca i no mostren interès per tal d’aprendre el funcionament de l’Eduloc

Dossier per l'Estudiant


Activitat 2: Història de Figueres

Objectius:

  • Identificar els trets més importants de l’edat antiga, edat mitjana i edat contemporània de Figueres.
  • Identificar les diferents etapes de la Història.

La finalitat de la present activitat és fer una mirada enrere per tal de descobrir les diferents etapes de la Història, veure els principals canvis que han fet que la manera de viure hagi anat evolucionant amb el pas del temps i quan s’han produït. 

A continuació i per grups hauran d’escollir un fet històric per tal de fer-ne una recerca d’informació i plasmar-la en el mural on hi consta el fet històric, la data, una breu explicació, fotografies, la cronologia, etc. Per últim cada grup exposarà els fets més importants de cada etapa i d’aquesta manera cooperativa tots podran obtenir els conceptes clau.


Amb els nens i nenes de cicle superior farem una activitat per tal de recordar com ha canviat Figueres des de l’edat antiga fins a l’època contemporània. Primer de tot, abans de realitzar l’activitat anteriorment hauran estudiat les tres etapes i es començarà la sessió fent una pluja d’idees entre tots.


Aquesta activitat està pensada perquè els alumnes identifiquin els trets més destacats de cada època, sàpiguen situar-los, treballin cooperativament, etc.

Avaluació:

Criteris d’avaluació:
Molt bé
Regular
Malament

Identificar les diferents etapes de la Història
Els alumnes identifiquen les tres etapes.
Els alumnes identifiquen la majoria de les etapes.
Els alumnes confonen les etapes.
Els alumnes no identifiquen les diferents etapes.

Ordenar cronològicament les diferents etapes
de la Història

Els alumnes ordenen correctament les diferents etapes.
Els alumnes ordenen cronològicament la majoria de les etapes.
Els alumnes confonen l’ordre de les etapes.
Els alumnes no ordenen cronològicament les diferents etapes.

Situar fets històrics dins l’etapa corresponent
Els alumnes situen els fets més rellevants dins l’etapa corresponent.
Els alumnes situen alguns fets rellevants de cada etapa històrica.
Els alumnes confonen els fets històrics de cada etapa.
Els alumnes no saben situar els fets històrics.

Activitat 3: Turisme per Figueres

Objectius:

  • Identificar alguns elements turístics de Figueres i esbrinar-ne el seu ús.
  • Representar la realitat mitjançant un croquis on es marquin els plans i els detallin els llocs importants.
Els nens de cicle superior estan estudiant la ciutat de Figueres. Ara toca treballar el tema del turisme, i per poder treballar millor alguns aspectes, el docent decideix realitzar una altra activitat fora de l'aula. Aprofitant la sortida es treballarà el concepte del croquis. 

Prèviament a la sortida, es divideixen els alumnes de la classe en quatre grups. A cada grup se li ha assignat un destí turístic. Els quatre llocs que es treballaran seran: 


·         El Teatre Municipal el Jardí
·         El Museu del Joguet
·         El Museu Dalí
·         El Castell de Sant Ferran.

S'utilitzarà la metodologia d'experts, els equips es convertiran en experts del lloc que els ha tocat tenint present que els tocarà fer algun treball sobre això. Cada grup haurà de buscar informació general del lloc que els ha sigut assignat, com per exemple l'any de construcció, l'època i quina funció realitzava antigament.
Un cop han buscat tot això, preparen unes quantes preguntes que els puguin ajudar a saber-ne més i que els expliquin quina és la seva funció actual. El professor guiarà els alumnes per tal que les preguntes vagin en la direcció adequada.
Per realitzar la sortida es buscaran tres mestres més, a part del tutor, i amb cada grup d'alumnes hi anirà un mestre.
Un cop a Figueres es dirigiran tots al seu destí. Allà tindran la oportunitat de fer una visita guiada per conèixer el lloc. La seva feina consistirà en fer fotos tant a dins com de la façana del que estan visitant i realitzar les preguntes a la guia.
Una activitat que es durà a terme conjuntament és realitzar un croquis de Figueres des del punt més alt del museu o castell que visitin. El professor els explicarà com fer-ho i els deixarà temps per poder fer el seu croquis.
A la propera sessió de classe, es deixarà temps perquè els alumnes tinguin temps per organitzar tota la informació, tant la que ja tenien, com la que han aconseguit durant la sortida.
Un cop ja ho tenen tot a punt, cada grup d'experts haurà de preparar una petita exposició oral on, utilitzant el material que creguin convenient(murals, power point, projecció de les imatges...) explicaran als seus companys el lloc el qual han estat treballant per convertir-se en experts.

Avaluació:


Criteris d'Avaluació
Molt Bé
Regular
Malament

Dibuixar un bon croquis
L'alumne ha dibuixat la realitat amb la primera línia més marcada i les altres més fluixes. Els llocs més importants estan etiquetats igual que les muntanyes que puguin aparèixer de fons.
El croquis representa la realitat marcant els plans però no els llocs importants.
Només es representa la realitat sense marcar els plans ni els llocs.
No es representa la realitat.

Realitzar un bon qüestionari
El qüestionari que han elaborat a classe busca i aconsegueix donar respostes útils per al seu treball.
Les pregues pensades busquen la informació que necessiten, però no l'acaben de concretar.
El qüestionari no acaba de d'estar orientat cap a la informació necessària.
No es realitzen preguntes adients al que volen saber.
Analitzar la informació
La informació buscada és la que es va demanar i ha sigut completada de manera entenedora amb les respostes observades durant al sortida.
Els membres del grup no han aportat la informació demanada però l'han sabut completar mitjançant les respostes obtingudes a la sortida.
Encara que els alumnes no hagin portat la informació que pertocava tampoc l'han acabat de completar amb la informació obtinguda en la sortida.
Els alumnes no han portat la informació demanada i no n'han obtingut suficient amb el qüestionari i la sortida.
Exposar els resultats de manera sintètica
El grup d'experts expliquen de manera clara el més important i ho fan utilitzant els recursos més adients per el que es vol transmetre.
Els alumnes saben explicar de manera clara el més important tot i que no utilitzen els recursos més adients fer-ho.
El grup de treball no explica tots els punts importants i no utilitza els recursos que s'escauen per l'explicació.
En l'explicació, els alumnes no expliquen els punts més importats i tampoc utilitzen els recursos corresponents al tipus d'informació i a la explicació.

Activitat 4: Com arribem fins a Figueres?

Objectius: 

Identificar les diferents possibilitats de mobilitat que ofereix la ciutat de Figueres tot gaudint de l’activitat a través de les propostes que aquesta ofereix. 

La ciutat de Figueres ofereix una gran diversitat de mitjans de transport. Considerem aquesta activitat interessant pel cicle superior ja que els alumnes poden veure els diferents transports, les diferents rutes, les diferències dels preus de cada un, etc, i fer una cerca d’informació i investigar de manera cooperativa amb el grup. 

L’activitat Ens desplacem per Figueres es desenvoluparà de següent manera:
Els alumnes rebran una carta d’una noia que resideix a Londres i vol venir de vacances a Figueres perquè els seus pares viuen aquí. Els alumnes hauran de ser capaços de resoldre totes les qüestions que planteja la Clàudia, per fer-ho hauran de fer una investigació acurada sobre els diferents transports de la ciutat.
La carta que rebran els alumnes serà la següent:






Criteris d’Avaluació
Molt bé
Regular
Malament

Bona comprensió de l’activitat i resolució de conflictes.

Els infants han obtingut una bona comprensió del text i han treballat amb la resolució de conflictes.
Els infants comprenen bé els continguts i treballen mitjançant la resolució de conflictes.
Els infants tot i entendre els text no tenen un gran comprensió de l’activitat i costa el treball en equip.
Els infants no comprenen ni relacionen les idees i per tant no hi ha una bona resolució de conflictes.


Raonar l’activitat de manera correcte i amb la informació rellevat i necessària.

Els infants argumenten i raonen de forma correcte l’activitat i la informació proposada i és interessant i rellevant.
Els infants raonen de forma correcte l’activitat i la informació proposada i és interessant i rellevant.
Els infants entenen el raonament però no identifiquen la informació essencial per aplicar-la.
Els infants no raonen ni argumenten la informació.

Consultar les diverses fonts proposades per dur a terme l’activitat.

Els infants consulten i utilitzen les eines i fonts aconsellades pel mestre a per dur a terme l’activitat.
Els infants consulten fons i eines per dur a terme l’activitat.
Els infants participen en la cerca d’informació però no l’aconsellada pel mestre.
Els infants no consultes ni fons ni eines proposades pel mestre per realitzar l’activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada