Activitat 1: Entenem la nostra ciutat!
Objectiu:
Situar diferents indrets de Figueres en l'actualitat a partir de fotografies i entendre els canvis que s'han produït per així comprendre la seva realitat actual.
Amb els nens i nenes de cicle superior farem una ruta per
Figueres, dividirem el gran grup en dos per tal de fer dos equips i cadascun
d’aquests farà una ruta diferent per la ciutat.
Primerament ensenyarem a cadascun dels grups diferents fotos
antigues de Figueres, els infants hauran de començar a esbrinar de quin lloc de
la seva ciutat es tracta i consensuar en quin moment de la ruta s’hauran de
parar per tal d’observar amb més deteniment l’indret de la foto però a l’actualitat.
Fotografies de la Ruta Grup 1:
Fotografies de la Ruta Grup 2:
Un cop sortim de l’escola i comencem a fer la ruta els
infants hauran de parar en aquells punts de la ciutat d’on creien que era la
fotografia antiga i fer una nova fotografia des de la mateixa perspectiva que
l’antiga, a més aquesta nova foto haurà d’incloure la imatge antiga (posar un
exemple)
Amb la tablet amb gps que cada equip portarà hauran de pujar
aquesta imatge a l’eduloc, amb cada imatge hauran de trobar les diferències
fonamentals que veuen entre els dos moments històrics (el de la imatge i
l’actual) i reflexionar per quins motius creuen que la zona ha canviat. Aquesta
reflexió l’hauran d’incloure com a informació a l’eduloc.
Un cop tornin a l’escola cada equip li ensenyarà la ruta que
han fet a l’altre a partir de l’eduloc, i es farà una exposició oral projectant
les diferents imatges que han realitzat. Per cada imatge que es projecti una
parella d’infants haurà d’exposar la reflexió que han consensuat i demanar a
l’altre grup si poden afegir més informació.
Avaluació:
Avaluació:
Criteris
d’Avaluació
|
Molt
Bé
|
Bé
|
Regular
|
Malament
|
Relacionar
les fotografies amb els indrets on es troben actualment
|
Els infants relacionen la majoria de
les fotografies antigues amb els indrets actuals.
|
Els infants relacionen algunes de les
fotografies antigues amb els indrets actuals
|
Els infants accepten que es puguin dur
a terme canvis en el seu entorn, però no els identifiquen.
|
Els infants no relacionen les imatges
antigues amb els indrets actuals perquè no accepten el canvi.
|
Analitzar
el procés de canvi
|
Els infants argumenten i raonen les
causes dels canvis que s’han produït i també entenen els arguments del
companys
|
Els infants argumenten les causes dels
canvis produïts i intenta convèncer de les seves opinions als altres.
|
Els infants veuen els canvis però no
identifiquen les causes
|
Els infants no veuen els canvis que s’han
produït
|
Utilitzar
correctament el programa Eduloc per
tal de suggerir un recorregut educatiu de Figueres
|
Els infants utilitzen l’Eduloc correctament i veuen les
utilitats educatives d’aquest programa
|
Els infants utilitzen l’Eduloc correctament
|
Els infants participen en la tasca però
no utilitzen correctament l’Eduloc
|
Els infants no participen en la tasca i
no mostren interès per tal d’aprendre el funcionament de l’Eduloc
|
Dossier per l'Estudiant
Activitat 2: Història de Figueres
Objectius:
- Identificar els trets més importants de l’edat antiga, edat
mitjana i edat contemporània de Figueres.
- Identificar les diferents etapes de la Història.
La finalitat de la present activitat és fer una mirada enrere per tal de descobrir les diferents etapes de la Història, veure els principals canvis que han fet que la manera de viure hagi anat evolucionant amb el pas del temps i quan s’han produït.
A continuació i per grups hauran d’escollir un fet històric per tal de fer-ne una recerca d’informació i plasmar-la en el mural on hi consta el fet històric, la data, una breu explicació, fotografies, la cronologia, etc. Per últim cada grup exposarà els fets més importants de cada etapa i d’aquesta manera cooperativa tots podran obtenir els conceptes clau.
Amb els nens i
nenes de cicle superior farem una activitat per tal de recordar com ha canviat
Figueres des de l’edat antiga fins a l’època contemporània. Primer de tot,
abans de realitzar l’activitat anteriorment hauran estudiat les tres etapes i
es començarà la sessió fent una pluja d’idees entre tots.
Aquesta activitat està pensada perquè els alumnes identifiquin els trets més destacats de cada època, sàpiguen situar-los, treballin cooperativament, etc.
Avaluació:
Criteris
d’avaluació:
|
Molt bé
|
Bé
|
Regular
|
Malament
|
Identificar les diferents etapes de la Història |
Els
alumnes identifiquen les tres etapes.
|
Els
alumnes identifiquen la majoria de les etapes.
|
Els
alumnes confonen les etapes.
|
Els
alumnes no identifiquen les diferents etapes.
|
Ordenar cronològicament les diferents etapes
de la Història
|
Els
alumnes ordenen correctament les diferents etapes.
|
Els
alumnes ordenen cronològicament la majoria de les etapes.
|
Els
alumnes confonen l’ordre de les etapes.
|
Els
alumnes no ordenen cronològicament les diferents etapes.
|
Situar fets històrics dins l’etapa corresponent |
Els alumnes
situen els fets més rellevants dins l’etapa corresponent.
|
Els
alumnes situen alguns fets rellevants de cada etapa històrica.
|
Els
alumnes confonen els fets històrics de cada etapa.
|
Els
alumnes no saben situar els fets històrics.
|
Activitat 3: Turisme per Figueres
Objectius:
- Identificar
alguns elements turístics de Figueres i esbrinar-ne el seu ús.
- Representar la realitat mitjançant un croquis on es marquin els
plans i els detallin els llocs importants.
Els nens de cicle superior estan estudiant la ciutat de Figueres. Ara toca treballar el tema del turisme, i per poder treballar millor alguns aspectes, el docent decideix realitzar una altra activitat fora de l'aula. Aprofitant la sortida es treballarà el concepte del croquis.
Prèviament a la sortida, es divideixen els alumnes de la classe en quatre grups. A cada grup se li ha assignat un destí turístic. Els quatre llocs que es treballaran seran:
·
El Teatre Municipal el Jardí
·
El Museu del Joguet
·
El Museu Dalí
·
El Castell de Sant Ferran.
S'utilitzarà la metodologia
d'experts, els equips es convertiran en experts del lloc que els ha tocat tenint
present que els tocarà fer algun treball sobre això. Cada grup haurà de buscar
informació general del lloc que els ha sigut assignat, com per exemple l'any de
construcció, l'època i quina funció realitzava antigament.
Un cop han buscat tot això,
preparen unes quantes preguntes que els puguin ajudar a saber-ne més i que els
expliquin quina és la seva funció actual. El professor guiarà els alumnes per
tal que les preguntes vagin en la direcció adequada.
Per realitzar la sortida es
buscaran tres mestres més, a part del tutor, i amb cada grup d'alumnes hi anirà
un mestre.
Un cop a Figueres es dirigiran
tots al seu destí. Allà tindran la oportunitat de fer una visita guiada per
conèixer el lloc. La seva feina consistirà en fer fotos tant a dins com de la
façana del que estan visitant i realitzar les preguntes a la guia.
Una activitat que es durà a terme
conjuntament és realitzar un croquis de Figueres des del punt més alt del museu
o castell que visitin. El professor els explicarà com fer-ho i els deixarà
temps per poder fer el seu croquis.
A la propera sessió de classe, es
deixarà temps perquè els alumnes tinguin temps per organitzar tota la
informació, tant la que ja tenien, com la que han aconseguit durant la sortida.
Un cop ja ho tenen tot a punt,
cada grup d'experts haurà de preparar una petita exposició oral on, utilitzant
el material que creguin convenient(murals, power point, projecció de les
imatges...) explicaran als seus companys el lloc el qual han estat treballant
per convertir-se en experts.
Avaluació:
Criteris d'Avaluació
Molt Bé
Bé
Regular
Malament
Dibuixar un bon croquis
L'alumne ha dibuixat la realitat amb
la primera línia més marcada i les altres més fluixes. Els llocs més
importants estan etiquetats igual que les muntanyes que puguin aparèixer de
fons.
El croquis representa la realitat
marcant els plans però no els llocs importants.
Només es representa la realitat
sense marcar els plans ni els llocs.
No es representa la realitat.
Realitzar un bon qüestionari
El qüestionari que han elaborat a
classe busca i aconsegueix donar respostes útils per al seu treball.
Les pregues pensades busquen la
informació que necessiten, però no l'acaben de concretar.
El qüestionari no acaba de d'estar
orientat cap a la informació necessària.
No es realitzen preguntes adients al
que volen saber.
Analitzar la informació
La informació buscada és la que es
va demanar i ha sigut completada de manera entenedora amb les respostes
observades durant al sortida.
Els membres del grup no han aportat
la informació demanada però l'han sabut completar mitjançant les respostes
obtingudes a la sortida.
Encara que els alumnes no hagin
portat la informació que pertocava tampoc l'han acabat de completar amb la
informació obtinguda en la sortida.
Els alumnes no han portat la
informació demanada i no n'han obtingut suficient amb el qüestionari i la
sortida.
Exposar els resultats de manera
sintètica
El grup d'experts expliquen de
manera clara el més important i ho fan utilitzant els recursos més adients
per el que es vol transmetre.
Els alumnes saben explicar de manera
clara el més important tot i que no utilitzen els recursos més adients
fer-ho.
El grup de treball no explica tots
els punts importants i no utilitza els recursos que s'escauen per
l'explicació.
En l'explicació, els alumnes no
expliquen els punts més importats i tampoc utilitzen els recursos
corresponents al tipus d'informació i a la explicació.
Prèviament a la sortida, es divideixen els alumnes de la classe en quatre grups. A cada grup se li ha assignat un destí turístic. Els quatre llocs que es treballaran seran:
·
El Teatre Municipal el Jardí
·
El Museu del Joguet
·
El Museu Dalí
·
El Castell de Sant Ferran.
S'utilitzarà la metodologia
d'experts, els equips es convertiran en experts del lloc que els ha tocat tenint
present que els tocarà fer algun treball sobre això. Cada grup haurà de buscar
informació general del lloc que els ha sigut assignat, com per exemple l'any de
construcció, l'època i quina funció realitzava antigament.
Un cop han buscat tot això,
preparen unes quantes preguntes que els puguin ajudar a saber-ne més i que els
expliquin quina és la seva funció actual. El professor guiarà els alumnes per
tal que les preguntes vagin en la direcció adequada.
Per realitzar la sortida es
buscaran tres mestres més, a part del tutor, i amb cada grup d'alumnes hi anirà
un mestre.
Un cop a Figueres es dirigiran
tots al seu destí. Allà tindran la oportunitat de fer una visita guiada per
conèixer el lloc. La seva feina consistirà en fer fotos tant a dins com de la
façana del que estan visitant i realitzar les preguntes a la guia.
Una activitat que es durà a terme
conjuntament és realitzar un croquis de Figueres des del punt més alt del museu
o castell que visitin. El professor els explicarà com fer-ho i els deixarà
temps per poder fer el seu croquis.
A la propera sessió de classe, es
deixarà temps perquè els alumnes tinguin temps per organitzar tota la
informació, tant la que ja tenien, com la que han aconseguit durant la sortida.
Un cop ja ho tenen tot a punt,
cada grup d'experts haurà de preparar una petita exposició oral on, utilitzant
el material que creguin convenient(murals, power point, projecció de les
imatges...) explicaran als seus companys el lloc el qual han estat treballant
per convertir-se en experts.Avaluació:
Criteris d'Avaluació
|
Molt Bé
|
Bé
|
Regular
|
Malament
|
Dibuixar un bon croquis
|
L'alumne ha dibuixat la realitat amb
la primera línia més marcada i les altres més fluixes. Els llocs més
importants estan etiquetats igual que les muntanyes que puguin aparèixer de
fons.
|
El croquis representa la realitat
marcant els plans però no els llocs importants.
|
Només es representa la realitat
sense marcar els plans ni els llocs.
|
No es representa la realitat.
|
Realitzar un bon qüestionari
|
El qüestionari que han elaborat a
classe busca i aconsegueix donar respostes útils per al seu treball.
|
Les pregues pensades busquen la
informació que necessiten, però no l'acaben de concretar.
|
El qüestionari no acaba de d'estar
orientat cap a la informació necessària.
|
No es realitzen preguntes adients al
que volen saber.
|
Analitzar la informació
|
La informació buscada és la que es
va demanar i ha sigut completada de manera entenedora amb les respostes
observades durant al sortida.
|
Els membres del grup no han aportat
la informació demanada però l'han sabut completar mitjançant les respostes
obtingudes a la sortida.
|
Encara que els alumnes no hagin
portat la informació que pertocava tampoc l'han acabat de completar amb la
informació obtinguda en la sortida.
|
Els alumnes no han portat la
informació demanada i no n'han obtingut suficient amb el qüestionari i la
sortida.
|
Exposar els resultats de manera
sintètica
|
El grup d'experts expliquen de
manera clara el més important i ho fan utilitzant els recursos més adients
per el que es vol transmetre.
|
Els alumnes saben explicar de manera
clara el més important tot i que no utilitzen els recursos més adients
fer-ho.
|
El grup de treball no explica tots
els punts importants i no utilitza els recursos que s'escauen per
l'explicació.
|
En l'explicació, els alumnes no
expliquen els punts més importats i tampoc utilitzen els recursos
corresponents al tipus d'informació i a la explicació.
|
Activitat 4: Com arribem fins a Figueres?
Objectius:
Identificar les diferents
possibilitats de mobilitat que ofereix la ciutat de Figueres tot gaudint de
l’activitat a través de les propostes que aquesta ofereix.
La ciutat de Figueres ofereix una gran diversitat de mitjans
de transport. Considerem aquesta activitat interessant pel cicle superior ja
que els alumnes poden veure els diferents transports, les diferents rutes, les
diferències dels preus de cada un, etc, i fer una cerca d’informació i
investigar de manera cooperativa amb el grup.
L’activitat Ens desplacem per Figueres es
desenvoluparà de següent manera:
Els alumnes rebran una carta d’una noia que resideix a
Londres i vol venir de vacances a Figueres perquè els seus pares viuen aquí.
Els alumnes hauran de ser capaços de resoldre totes les qüestions que planteja
la Clàudia, per fer-ho hauran de fer una investigació acurada sobre els
diferents transports de la ciutat.
Podran
consultar les diferents webs:
- http://www.renfe.com/
- http://autobuses.costasur.com/es/estacion_de_autobuses-figueres-mr2.html
- http://www.adif.es/ca_ES/infraestructuras/estaciones/4307/informacion_000385.shtml
- http://www.girona-airport.cat
Avaluació:
Criteris d’Avaluació
|
Molt bé
|
Bé
|
Regular
|
Malament
|
Bona comprensió de l’activitat i resolució de
conflictes.
|
Els infants han obtingut una
bona comprensió del text i han treballat amb la resolució de conflictes.
|
Els infants comprenen bé els
continguts i treballen mitjançant la resolució de conflictes.
|
Els infants tot i entendre
els text no tenen un gran comprensió de l’activitat i costa el treball en
equip.
|
Els infants no comprenen ni
relacionen les idees i per tant no hi ha una bona resolució de conflictes.
|
Raonar l’activitat de manera correcte i amb la
informació rellevat i necessària.
|
Els infants argumenten i
raonen de forma correcte l’activitat i la informació proposada i és
interessant i rellevant.
|
Els infants raonen de forma
correcte l’activitat i la informació proposada i és interessant i rellevant.
|
Els infants entenen el
raonament però no identifiquen la informació essencial per aplicar-la.
|
Els infants no raonen ni
argumenten la informació.
|
Consultar les diverses fonts proposades per dur a terme
l’activitat.
|
Els infants consulten i
utilitzen les eines i fonts aconsellades pel mestre a per dur a terme
l’activitat.
|
Els infants consulten fons i
eines per dur a terme l’activitat.
|
Els infants participen en la
cerca d’informació però no l’aconsellada pel mestre.
|
Els infants no consultes ni
fons ni eines proposades pel mestre per realitzar l’activitat.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada